Scheidsrechters & Tucht

Scheidsrechters zijn onmisbaar
zonder  tegenstanders  geen  partijtje !
zonder scheidsrechters geen wedstrijd !

Vanaf de C-jeugd worden iedereen ingezet om een paar wedstrijden  te begeleiden en te fluiten. Vanaf de B-jeugd moet iedere speler de spelregel-cursus volgen, waarna hij/zij clubscheidsrechter wordt indien het examen met goed gevolg afgelegd is. Daarna moet iedereen wedstrijden (kunnen) fluiten. Ook ouders kunnen clubscheidsrechter worden!

Het fluiten van de eerste twee tot drie wedstrijden gaat onder begeleiding van een scheidsrechters-coach. Bij de indeling voor de wedstrijden wordt gestreefd  naar goede mix van ervaren en minder- ervaren scheidsrechter.
Het wedstrijdsecretariaat maakt op maandag  het schema voor het aankomende weekend en de scheidsrechterscommissie deelt hierop de verantwoordelijke scheidsrechter is. Er wordt een weging gemaakt voor de lagere en hogere-klasse wedstrijden.

Iedere opgestelde scheidsrechter krijgt dinsdag een persoonlijke mail en het schema komt ook in de Zevenklap en op de website te staan.
Wanneer je  onverhoopt verhinderd bent, ben je zelf wel verplicht om een vervanger te regelen. Indien nodig kun je de arbitragecommissie vragen om een overzichtslijst van HCZ-scheidsrechters.

Sanctiebeleid scheidsrechters

Maar het komt voor dat er geen scheidsrechter komt opdagen, en op het allerlaatste moment een vervanger gezocht moet worden!

Om dit te voorkomen, heeft het bestuur besloten om hier toch een sanctie-maatregel voor op te stellen. Voor het vlotte leesstijl , gelieve overal waar"hij” of "zijn” staat, te lezen: hij/zij en zijn/haar.

1. Wanneer de scheidsrechter niet komt opdagen, en niet voor een adequate vervanger heeft gezorgd, krijgt hij en de coach van zijn team een brief toegestuurd van het bestuur met de waarschuwing  en de uitleg van de sanctie-maatregel .

2. Hij wordt de eerstvolgende thuis-competitiewedstrijd opnieuw opgesteld om te fluiten,  zo nodig vóór of rond de wedstrijd van zijn eigen team; in de Zevenklap achter zijn naam de vermelding "sanctie-maatregel”,

Door het niet komen opdagen benadeelt hij  niet alleen het imago van de club, maar ook dat van zijn eigen team. (hij kan mogelijk een deel van zijn thuiswedstrijd niet spelen.)

3. Komt hij de tweede keer weer niet opdagen en/of heeft hij niet voor een adequate vervanger gezorgd, dan wordt hij voor de eerstvolgende competitiewedstrijd  geschorst, ongeacht het seizoen.
    Ook als zijn vervanger niet komt  opdagen, wordt toch de oorspronkelijke scheidsrechter geschorst.

De desbetreffende persoon krijgt schriftelijk de schorsing opgelegd. Ook zal het bestuur de coach van het team hierover schriftelijk  informeren. Er wordt een melding van deze schorsing geplaatst in de Zevenklap.

Indien tijdens deze schorsing de coach zich niet houdt aan deze sanctie-maatregel, zal het bestuur aan de KNHB een bericht  zenden van schoring wegens wangedrag. Indien een geschorste speler toch wordt opgesteld, zal zijn team door de KNHB 3 punten in mindering gebracht worden!

Tucht

De tuchtcommissie bij HCZ wordt ingeschakeld wanneer een speler of coach een kaart krijgt van een scheidsrechter. Het beleid van HCZ is om de kosten van de opgelegde boetes van kaarten door te rekenen aan de desbetreffende spelers en coaches.